Wednesday, February 15, 2012

Music with Hölderlin by Josef Matthias Hauer


Josef Matthias Hauer – Music with Hölderlin (2011)
Classical/early 20th Century | FLAC lossless | cuesheets+log | covers+booklet | 58m11s | 179mb
Label: MDG | cat. no. MDG 613-1686-2


The staggering poetic imagery of Hölderlin….prodigious talents like his aren’t born that often. The original German texts of the songs are taken up in the booklet.
And the music is beautiful.

Josef Matthias Hauer (1883-1959)
Hauer was born in Wiener Neustadt and died in Vienna. He had an early musical training in cello, choral conducting, and organ, and claimed to have been self-taught in theory and composition. In 1918 he published his first work on music theory (a tone-color theory based on Goethe's). In August 1919 he published his "law of the twelve tones", requiring that all twelve chromatic notes sound before any is repeated. This he developed and first articulated theoretically in Vom Wesen der Musikalischen (1920), before Schoenberg’s earliest writings on twelve-tone technique.
Hauer wrote prolifically, both music and prose, until 1938, when his music was added to the touring Nazi "degenerate art" (Entartete Kunst) exhibit. He stayed in Austria through the war, and, in fear, publishing nothing. Even after the war, however, he published little more, although it is thought that several hundred pieces remain in manuscript.

Hauer's compositional techniques are extraordinarily various, often change from one piece to the next. These range from building-block techniques to methods using a chord series that is generated out of the twelve-tone row ("Melos"). The so-called 44 "tropes" and their compositional usage ("trope-technique") are essential to Hauer's twelve-tone techniques. In contrast to a twelve-tone row that contains a fixed succession of twelve tones, a trope consists of two complementary hexachords in which there is no fixed tone sequence. The tropes are used for structural and intervallic views on the twelve-tone system. Every trope offers certain symmetries that can be used by the composer.
After 1940, Hauer wrote exclusively Zwölftonspiele ("Twelve-tone Games" or "Twelve-tone Playing"), designated sometimes by number, sometimes by date. He wrote about one thousand such pieces, most of them lost.


Tracks:

Hölderlin - Lieder für eine mittlere Stimme und Klavier op. 6
01. Der Gute Glaube [0:01:10.13]
02. Hyperions Schicksalslied [0:02:05.22]
03. Sonnenuntergang [0:01:49.61]
04. Vanini [0:01:24.39]
05. Lebenslauf [0:01:15.30]

Hölderlin - Lieder für eine mittlere Stimme und Klavier op. 12
06. Ehmals und Jetzt [0:01:08.23]
07. Abbitte [0:01:28.31]
08. Die Heimat [0:01:39.62]

Klavierstücke mit Überschriften nach Worten von Friedrich Hölderlin op. 25 (I)
09. Deine Wellen umspielten mich [0:01:24.10]
10. Um die grauen Gewölke streifen rötliche Flammen dort [0:01:49.11]
11. Seid gegrüsst, ihr zufluchtsvolle Schatten (...) [0:00:57.25]
12. Ihr Wälder schön an der Seite am grünen Abhang gemalt [0:01:26.06]
13. Lächelnd über Silberwolken neigte sich segnend herab der Äther [0:02:23.51]
14. Wohl gehn Frühlinge fort, ein Jahr verdränget das andere [0:01:47.25]
15. In seiner Fülle ruhet der Herbsttag nun [0:01:47.44]
16. Wo die Meerluft die heissen Ufer kühlt (...) [0:01:38.02]

Hölderlin - Lieder für eine mittlere Stimme und Klavier op. 23
17. Abendphantasie [0:03:24.00]
18. Der gefesselte Strom [0:02:16.33]
19. Des Morgens [0:01:50.31]
20. An die Parzen [0:02:08.17]

Hölderlin - Lieder für eine mittlere Stimme und Klavier
21. Hälfte des Lebens op. 21, 2 [0:01:07.43]
22. Jugend op. 21,5 [0:02:08.21]
23. Der Gott der Jugend op. 32,3 [0:02:05.15]
24. Tränen op. 40,3 [0:02:55.01]

Klavierstücke mit Überschriften nach Worten von Friedrich Hölderlin op. 25 (II)
25. Von Himmel lächelt zu den Geschäftigen durch ihre Bäume milde das Licht herab [0:01:09.06]
26. Doch, wie Rosen, vergänglich war das fromme Leben [0:02:49.32]
27. Die Schwärmerische, die Nacht, kommt voll mit Sternen [0:00:55.50]
28. Anmut blühet wie einst [0:01:50.62]
29. Verloren ins weite Blau [0:03:33.04]
30. Aber schwer in das Tal (...) [0:01:53.33]
31. Beweglicher eilt schon die wache Quelle [0:00:30.25]
32. Und ihr drängt euch aus der kräftigen Wurzel [0:02:19.63]

Performers:

Holger Falk – tenor
Steffen Schleiermacher – piano

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